İçi boşaltılan iki kelime; emek ve içerik

Zaman zaman arkadaş arasında dile getirdiğim bir konuyu artık genele dillendirmenin zamanı geldi sanırım. Evet, ”emek” ve ”içerik” gibi iki önemli kelimenin oyun sektöründe vasıfsız hale getirilmesinden dert yanacağım. Her video çekenin ya da canlı yayın yapanın içerik ürettiğini iddia etmesi, her oyun geliştiren yapımcının emek harcadığını dile getirmesi… Bu iki durum da beni fazlasıyla rahatsız ediyor ve bence insanların da ayrımı doğru şekilde yapması gerekiyor artık.

Tabii ki içerik konusunda ahkam kesecek ya da ”içerik” kelimesini detaylarıyla tanımlayacak değilim ama en azından şunu söyleyebilirim ki içerik üretmek bu kadar basit olmamalı. Aslında içerik üretmek basit bir şey değil zaten ama ortaya konan her şeyin içerik olarak lanse edilmesi beni fazlasıyla rahatsız ediyor. Ben en iyisi beni rahatsız edenin tam olarak ne olduğunu anlatayım da rahatlayayım.

YouTube için video içerik, Twitch için canlı yayın içeriği hazırlayan herkese saygı duyabilirim ama ne yalan söyleyeyim, kasa açmanın ve benzeri aksiyonların içerik olarak lanse edilmesini diğer içerik üreticilere haksızlık olarak görüyorum. CSGO’da kasa açmak, FIFA’da paket açmak, başka bir oyunda sandık açmak ve benzeri birçok örnek, sponsorlara ya da yatırılan sermayeye sırt dayayarak yapılan bir tür kumar pazarlaması bile sayılabilir.

Tabii ki burada paraya çevrilebilir kazançlardan bahsediyorum. CSGO kasalarına 1 birim para yatırmak ve karşılığında 1000 birimlik kazanç elde etmek için yapılan eylemin neresi içerik, hala anlamış değilim, anlayabileceğimi de sanmıyorum. Bu durumda rulet masasına oturup sürekli olarak siyah 13’e para yatırarak saatlerce bunu seyrettirmem de mi içerik üretmek oluyor? Kimse kusura bakmasın ama içerik üretmek, insanların kısa yoldan para kazanma içgüdülerini dürtenlerin yaptığı şeye denmemeli. Laf lafı açıyor ve daha da yazasım geliyor ama anlatmak istediğim anlaşılmıştır umarım.

Geleyim ikinci konuya, yani emeğe. Yine ”emek” kelimesinin derin anlamını ve kapsamını açıklayacak değilim, bunun yerine oyun yapımcılarının ve onların şakşakçılarının dillerine doladıkları çerçevede değineceğim konuya. Bilindiği üzere oyun yapımcılığı ülkemizde de yükselişte olan bir branş ancak yetenekli olan – olmayan, gerçek bir fikir ortaya koyan – koymayan, haddini bilen – bilmeyen herkes kendine oyun yapımcısı sıfatını yapıştırmaya başladı.

Bunun sonucunda ne mi oluyor? Gerçek anlamda ”çöp” olarak tanımlanabilecek oyunlar çıkıyor, oyundan biraz anlayanlar oyuna hak ettiği olumsuz eleştiriyi getirirlerken, yapımcının tanıdıkları oyunu pohpohluyor, bir de bu iki güruha ”Türk yapımı oyun canım, destek vermek lazım” ezbercileri katılınca iş çığırından çıkıyor. Ya arkadaş, sırf Türk yapımı diye bir oyun desteklenir mi? Bu noktada da ”emek” kelimesi devreye giriyor, ”adamlar o kadar emek vermiş canım” söylemi ortaya çıkıyor.

Sevgili oyun severler; emek var, emek var. Bilgisayarına her OBS kurana yayıncı denmemesi gerektiği gibi, bilgisayarına her Unity kurana da oyun yapımcısı denmemeli. Sırf Unity kurup, bir de üstüne hazır asset’leri kullanıp içi boş exe’ler yayımlayan herkesi ”emek” kelimesi üzerinden savunacaksanız hiç Electronic Arts’a, Ubisoft’a falan laf etmeyin. Yıllardır Türk Call of Duty oyunu, Türk PUBG oyunu, Türk bilmem ne oyunu diye önümüze sunulan ve öğrenci projesi kalitesini dahi tutturamayan oyunlara emek harcanmış demeyin, dedirtmeyin.

Eğer vasıfsız projelere imza atanlara ”emek harcamış” denecekse Monochroma ve Remnants of Naezith gibi oyunlara imza atanlara ne diyeceksiniz? Lütfen ”emek” kelimesinin içeriğini -en azından oyun yapımcılığı özelinde- boşaltmayın, rica ediyorum. Gerçek emeğin hakkını verin, göz boyamak isteyenleri de görmezden gelmeye çalışın, benden size tavsiye.

İçi boşaltılan iki kelime; emek ve içerik” üzerine 2 düşünce

  1. O kadar haklısın ki… Ama haklı olmak çok zor bir duygu sen daha iyi bilirsin Şefik abi :)

  2. Şefik hocam eline sağlık valla duygularımıza tercüman oluyorsun, zaten bir yandan seni bu yüzden seviyorum izliyorum. Televizyon denen çöp kutusundan buraya kaçmamıza rağmen daha büyük çöplüğü maalesef burada, yani Twitch’te ve Youtube’da görüyoruz. Bahsettiğin gibi emek kelimesinin içi hiç bu kadar boşaltılmamıştı.

    Umarım senin gibi kaliteli insanlar çoğalır ve emeğinin karşılığını fazlasıyla alır hocam :)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.